In een recente post op Instagram deelde ik mijn verhaal over hoe ik mijzelf beschrijf als een extraverte introvert. Veel lezers konden zich in mijn ervaringen herkennen en dat maakte mij blij!
Maar er waren ook enkele lezers die niet helemaal begrepen wat ik bedoelde. Het is een gevoel dat moeilijk te omschrijven is, maar ik merk het aan de kleine dingen in mijn dagelijks leven. Een daarvan is telefoneren. Want introverte ondernemers en bellen gaan niet altijd goed samen.
Ik ben namelijk zelf absoluut geen fan van bellen. Het geeft mij enorm veel stress wanneer mijn telefoon gaat, ongeacht wie het is. Dit komt doordat het mij volledig uit mijn focus haalt. Ik ben veel bezig met creatieve klantenwerk en zit vaak in videocalls of bij (potentiële) klanten. Wanneer ik in zo’n situatie word gebeld, vind ik dit echt vervelend.

Zelfs als ik niet opneem, dan nog haalt het mijn focus weg en brengt het mijn brein in beweging. Ik denk dan aan dingen zoals:
- Zou het belangrijk zijn?
- Zou het gesprek lang duren?
- Zou het iets goeds zijn?
- Is het een potentiële klant?
- Is het iemand die mij iets wil verkopen?
Zelf iemand bellen is iets minder erg, maar ik denk wel twee keer na voordat ik dit doe. Ik vraag mij namelijk vaak af of de andere persoon het niet vervelend vindt om gebeld te worden.
Om deze reden vind je mijn telefoonnummer niet snel online en in mijn e-mail handtekening staat het wel, maar met de opmerking dat het alleen bedoeld is voor WhatsApp-berichten en dat ik niet graag word opgebeld. Ik vind het belangrijk om mijn grenzen te stellen en dat geldt ook voor mijn telefoon. Als je mij belt en geen voicemail achterlaat, dan moet je niet verwachten dat ik terugbel.
Ben jij ook een introverte ondernemer die moeite heeft met telefoneren? Deel jouw ervaringen met mij via Instagram!