Is er een markt voor mijn idee?
Joepie! Je hebt een ondernemersidee! Maar nu zit je met een grote vraag. ‘Is er een markt voor mijn idee?’ Want je zult vast en zeker een geniaal, interessant, levensveranderend idee hebben, maar spijtig genoeg is de kans groot dat je niet de eerste bent die daar mee afkomt. En als je wel de eerste bent, kan het nog zijn dat de markt er nu nog niet klaar voor is.
Maar hoe weet je dan of er wel een markt voor jouw idee is?
Dat kom je te weten door goed marktonderzoek uit te voeren. Want jij wilt zoveel mogelijk informatie verzamelen, van jouw potentiële klanten, jouw product of dienst maar natuurlijk ook van jouw concurrentie. Je wilt namelijk te weten komen of jouw product of dienst al bestaat en hoe jouw concurrentie het aanpakt. Misschien bestaat het al, maar mist jouw concurrentie cruciale punten waar jij op kan inspelen.

Je gaat je dus moeten onderscheiden van de concurrentie. Op welke manier kan jij ervoor zorgen dat jouw idee net iets origineler is, efficiënter, goedkoper,… Er zijn duizenden manier om je te onderscheiden, je moet alleen erachter komen welke manier bij jou past.
En daarom ga je dus jouw marktonderzoek doen. Je gaat een concurrentieanalyse uitvoeren, jouw potentiële klanten interviewen, en onderzoeken waar je de beste leveranciers, locaties, producten,… kunt vinden. Wees kritisch en laat eventueel ook andere mensen met jou mee kijken. Zo kan het hier al heel interessant zijn om met een businesscoach samen te zitten. Jouw businesscoach kan jou dan begeleiden om een kwalitatief marktonderzoek uit te voeren en de juiste conclusies te trekken. Indien je wat meer budget hebt, kan je er zelfs voor kiezen om jouw marktonderzoek door een externe partij te laten uitvoeren. Zij gaan voor jou aan de slag en zo ben je er zeker van dat je geen vertekend beeld krijgt. Als startende ondernemer sta je namelijk soms iets te dicht om het overzicht goed te kunnen zien.
En eenmaal dat je al die informatie hebt, heb je ook een antwoord op de vraag ‘Is er een markt voor mijn idee?’ en kan je aan de slag om jouw ondernemingsplan vorm te geven.