fbpx
Menu Sluiten
Startende ondernemer

Moet ik elke klant aannemen als startende ondernemer?

‘Moet ik elke klant aannemen als startende ondernemer?’ Een vraag die je je gegarandeerd stelt, of al gesteld hebt.

Afgelopen week had ik hier zelfs een discussie over. Ik raakte in gesprek met een meer ervaren ondernemer. Hij was duidelijk van mening dat je klanten nodig hebt die je minder interesseren maar wel geld opleveren. Met andere woorden, ook al doe je het niet graag, doe het toch maar want het zorgt voor centen.

Ik kan niet anders dan jou vertellen dat ik hier zo ontzettend tegen ben.

Oke, ja, als startende ondernemer zul je wel eens klanten aannemen waar je niet 100% achter staat. Je bent je weg nog aan het zoeken en kunt het geld ook wel gebruiken. Maar eenmaal dat je wat meer ervaring krijgt, vind ik dat je jouw klanten zorgvuldig moet kiezen. Waarom? Vooral om de volgende drie redenen.

Het kost jou te veel energie.

Klanten waar je niet volledig achterstaat gaan jou veel energie kosten. Je werkt er niet graag voor en moet jezelf elke keer weer sleuren om dat gedaan te krijgen. Onbewust ben je dan ook langer bezig aan het werk voor hun en raak je snel afgeleid. Je werk is minder waardevol als anders. Conclusie: Jouw klant zal hier niet blij mee zijn.

Je hebt minder tijd voor andere klanten.

Op een bepaald moment zat mijn agenda vol. Joepiee, zou je denken. Nou, niet dus. Want ineens twijfelde ik aan alles wat ik deed. Er waren klanten waar ik niet graag mee samenwerkte. Ik was als ondernemer niet blij met mijn volle agenda want daardoor moest ik namelijk nieuwe samenwerkingen weigeren door tijdstekort, zelfs als die samenwerkingen mij wel aanspraken. Ik had er geen tijd voor, omdat ik me bezig moest houden met minder toffe projecten. En ben ik nu niet net ondernemer geworden om te kunnen doen wat ik graag doe?

Je verliest je authenticiteit.

Inderdaad. Als je ‘ja’ zegt tegen opdrachten waar je niet volledig achterstaat, verlies je een stukje van jezelf. Een stukje dat heel belangrijk is aan jouw persoonlijkheid. Je gaat uiteindelijk ook meer opdrachten aantrekken waar je niet blij van wordt. Misschien onbewust, of gewoonweg omdat jouw opdrachtgever aan iemand anders vertelt dat jij die opdracht doet en de andere persoon ook met jou in zee wilt gaan voor een gelijkaardig project.

Conclusie: Twijfelt jouw buikgevoel? Vertrouw er dan op. Jij bent ondernemer geworden voor de vrijheid die daar bij komt kijken. Niemand vertelt jou met wie je moet samenwerken. Dus kies zorgvuldig.

Wist je trouwens dat ik sociale media experte ben? Neem een kijkje op www.idree.be!

0
    0
    Je winkelmandje
    Je winkelmandje is leegGa terug naar de webshop