fbpx
Menu Sluiten

Starten als zelfstandige… Begin met een plan!

Het is zover en jij hebt besloten dat je voor jezelf wilt gaan beginnen. Je hebt bepaalde doelen voor ogen. Je gaat starten als ondernemer. En nu is het tijd om daar werk van te maken. Maar hoe?

Om als zelfstandige aan de slag te gaan moet je veel dingen in orde brengen. Het belangrijkste daarbij is om te beginnen met een plan van aanpak. Je wilt je namelijk kunnen onderscheiden als ondernemer, je wilt succesvol worden en je wilt jouw doelen bereiken. Dit wilt namelijk elke startende ondernemer.

Vóór dat jij je gaat focussen op de praktische zaken zoals vennootschapsvorm, opstartformaliteiten, investeringen… is het belangrijk dat je jouw idee gaat aftoetsen en op punt gaat zetten. Je moet jezelf namelijk enkele vragen stellen:

  • ‘Is er een markt voor mijn product?’
  • ‘Welke oplossing bied ik voor welk probleem?’
  • ‘Wat heb ik nodig om mijn startersidee op punt te zetten?’
  • ‘Zijn mensen bereid om mijn product of dienst aan te kopen?’

Deze vragen zijn van cruciaal belang wanneer je jouw startersplan gaat opstellen. En om deze vragen te beantwoorden moet je op zoek gaan naar jouw ideale klant.

Wie is mijn ideale klant?

Om jouw ideale klant te vinden is het belangrijk om een persona te gaan opmaken. Een persona geeft jouw ideale klant weer. Je gaat nadenken over de eigenschappen van jouw doelpubliek, de interesses, de leeftijd, het geslacht, de carrière of de woonplaats.

Met andere woorden ga je even stil staan bij alles wat ook maar een klein beetje van belang kan zijn voor de uitwerking van jouw plan. Je moet namelijk weten wanneer dat jouw klant nood heeft aan jouw product of dienst en hoe hij het liefst benaderd wilt worden. Is jouw doelpubliek iemand van boven de 80 jaar en wil jij daar een app voor ontwikkelen? Dan kan je toch best nog even nadenken over de manier waarop je die app dan tot bij jouw doelpubliek kan brengen.

Je weet nu wie jouw ideale klant is, wat is de volgende stap?

Welk probleem ondervindt mijn doelpubliek?

Aangezien je nu weet wie jouw persona is, is het tijd om te gaan onderzoeken welk probleem jouw ideale klant ondervindt. Hierbij is het vooral belangrijk om te vertrekken vanuit het probleem om daarna de oplossing hier op aan te passen. Een oplossing voor een onbestaand probleem gaat jouw geen business opleveren. Zoek de oorzaak van frustraties. Waar ligt jouw klant van wakker? Wat kan er beter in zijn leven?

Dit doe je door op onderzoek te gaan. Je kan jouw doelpubliek gaan aanspreken. Een interview afnemen of een enquête zijn hierbij de meest voor de hand liggend. Je kan ook kiezen om jouw doelpubliek te observeren of misschien kan je ergens zelfs cijfers of ervaringen zoeken die jou kunnen helpen bij jouw onderzoek. Het is allemaal afhankelijk van welke informatie je juist nodig hebt.

Hoe kan mijn idee dit probleem oplossen?

Je weet wat jouw doelpubliek frustreert. Nu is het tijd om te gaan nadenken over de manier waarop jij dit probleem kunt oplossen. Hoe kan jouw product of dienst een meerwaarde zijn? Waarom zouden mensen jouw product kopen? Of jou inhuren voor jouw diensten?

Je gaat duidelijk moeten maken dat jij een oplossing hebt. Jij kan een gekend probleem de wereld uithelpen. En daar moeten mensen bereid zijn voor te betalen. Het is dus belangrijk dat je heel duidelijk maakt hoe jij dat probleem oplost.

Hoe kan ik mijn doelpubliek bereiken?

Tijd om te gaan nadenken over jouw marketing en verkoop. Hoe ga jij jouw idee tot bij de mensen krijgen? Je moet een strategie gaan bedenken. Om hiermee aan de slag te gaan is het belangrijk om terug even stil te staan bij de vorige stappen.

Wie was jouw doelpubliek? Welk probleem hebben ze? Hoe kan jij dat dan oplossen?

Op basis hiervan ga je uitzoeken welke manieren jij gaat inzetten om ze te bereiken. Het is tijd om te netwerken. Je gaat op zoek naar jouw doelpubliek en iedereen die jou kan helpen om die te benaderen. Je legt connecties die later belangrijk gaan zijn wanneer je jouw startersidee lanceert als zelfstandige. Want de eerste stap om te starten als zelfstandige heb je nu gezet. Jouw idee is uitgewerkt en je kan jezelf een startende ondernemer beginnen noemen.

Wil je graag hulp om een marketingstrategie op poten te zetten? Dan moet je zeker eens bij Idree aankloppen!

Want wil je starten als zelfstandige… Begin met een plan!


What’s next?

Hierna is het tijd om aan de formaliteiten te beginnen. Meer hierover zal binnenkort verschijnen in een nieuwe blog.


0
    0
    Je winkelmandje
    Je winkelmandje is leegGa terug naar de webshop